Frank & Marjan met de Transsiberie Express

Moskou verkennen

Hallo medereizigers!

We hebben dit jaar gekozen voor een hele andere vakantie: de Trans Siberië Express van Moskou naar Beijing.
We hebben geboekt via TravelBird als individuele reis. Dat betekent dat we niet in een groep worden geperst bij allerlei uitstapjes en diners maar een privé chauffeur of gids hebben. We zijn hier in totaal met 27 landgenoten; 21 mensen in de groep en 3 stellen individueel.
We zijn na een voorspoedige vlucht van een kleine 3 uur zaterdag aan het einde van de middag in Moskou aangekomen.
Onze Russische chauffeur gaf tijdens de rit van bijna een uur naar het hotel heel interessante informatie waarvan we misschien 5% hebben begrepen. En dan voornamelijk door de herkenbare namen als Stalin, Lenin, Chroesjtsjov en Poetin.
Het hotel grenst aan een soort Beverwijkse Bazaar maar dan in Kremlin stijl. Hier zijn ook allerlei handwerkmusea gevestigd. En natuurlijk super veel souvenir shops.
’s Avonds hebben we een Russisch gerecht in een Italiaans restaurant gegeten met Spaanse muziek. Hoezo toeristisch?

Zondag 3 september 2017

Er zijn twee grote ontbijtzalen in dit mega complex, enige vorm van sfeer ontbreekt maar het stikt er wel van de Japanners. Het ontbijt was prima als je tenminste een plek kon vinden om het op te eten. De meeste tafels werden dan ook gedeeld door verschillende gezelschappen.
We werden om 09:00 uur opgehaald door onze gids Michail die ons meenam in de metro. We hebben verschillende stops gemaakt om de fraaie stations te kunnen bewonderen. Alle muren en vloeren zijn gemaakt van marmer en je ziet de meest fraaie beeldhouwwerken en afbeeldingen. Ook is er een constante aangename temperatuur terwijl we ons toch op 60 meter onder de grond bevonden. Deze diepte is nodig omdat er verschillende kleine riviertjes onder Moskou lopen.
Het Rode Plein was helaas afgesloten vanwege besloten festiviteiten en een paarden- en modeshow. Daardoor konden we niet dichtbij de mooie Basiliuskathedraal komen. Wel hebben we het Lenin mausoleum bezocht met zijn bewakers van minimaal 1,85 meter lang. Deze mannen moeten door hun lengte ontzag uitstralen en werden daarbij geholpen door hun gesis als je ook maar fluisterde. Buiten het mausoleum lagen andere historische leiders als Stalin en Brezjnev begraven, allemaal met de typische rode (nep) anjer op hun graf. Alleen Stalin had een krans en verse rode rozen op zijn grafsteen.
We hebben de hele dag rondgewandeld in Moskow (ruim 16 km) en verschillende mooie gebouwen gezien zoals het GOeM winkelcentrum, de Christus-Verlosserkathedraal en de aangrenzende Patriarchen brug. De zon scheen en het was 21 graden dus prima weer om lekker buiten te wandelen.

Maandag 4 september 2017:

Vandaag worden we opgehaald en naar de trein gebracht voor het eerste gedeelte van 5.000 km naar Irkutsk. Er schijnt Wifi in de trein te zijn maar dat moeten eerst maar afwachten. Het volgende verslag kan daarom even op zich laten wachten!

Cynthia

Wat cool! Klinkt nu al top. Ben benieuwd naar de rest van de verhalen!

Frank

Gaaf ben benieuwd naar de volgende verhalen